Sleepy in Singapore

(Wednesday 31 March 2010) by The big fat frogs
Hoihoi!

Omdat Hannah de laatste tijd al regelmatig last had van kippenvel (wat bij haar overigens kan voorkomen bij elke temperatuur onder de pakembeet 23graden) en het klaarblijkelijk koud had zijn we een stukje opgeschoven richting de evenaar; laat in de avond van 29-03 arriveerden we in Singapore waar we werden begroet door de bekende muur van vochtige hitte en de geur van broeiende humus, heerlijk!

Onze fietsen die we in een paar te kleine dozen hadden gefrot kwamen gelukkig ongeschonden uit het vliegtuig, wat verbazingwekkend genoemd mag worden. Ze zaten niet eens meer in de dozen waar wij ze in hadden gedaan. Mijn zadel en pedalen die ik stevig aan de fiets had geplakt lagen los op de band en alleen een paar stukjes bubbeltjesplastic herinnerden er nog aan dat de fietsen ingepakt waren geweest.

Onder het toeziend oog van een groepje Indiase mannen sleutelden (voor verschillende lezers vast een ongeloofwaardige term als het om Hannah en Ies gaat) we onze fietsen weer in elkaar. Een paar van de mannen liepen en zaten daarbij behoorlijk in de weg. Hannah die al tijden graag naar India wil is er niet van onder de indruk en mijn waarschuwingen dat het in India nog veel erger is troffen vooralsnog geen doel.

Aangezien we laat aankwamen hadden we geen hostel geregeld en besloten ter plaatse wel te zien waar we zouden overnachten. Op vliegvelden zijn altijd wel verborgen hoekjes waar je een paar uur kan liggen pitten. Een Amerikaanse expat wees ons erop dat je zo`n tien kilometer bij het vliegveld vandaan makkelijk kunt wildkamperen aan de kust. Dat leek ons aantrekkelijker dan knikkebollen op een ongemakkelijke stoel en kort daarna fietsten we voor het eerst door het donker (voor zover dat mogelijk is in Singapore) naar de kust.
Toen we nog maar net op de fiets zaten vroegen we ons af of men in Singapore nu rechts of links rijdt. Doordat we niet goed keken leek het er even op dat men rechts rijdt. Als slome fietsers gingen we dus aan de rechterkant van de snelweg rijden. Toen we na een paar minuten wel erg vaak links werden ingehaald besloten we nog eens goed te kijken en bleek men inderdaad links te rijden. Deze actie had ons vast een fikse boete op kunnen leveren, want 'in Singapore you can get a fine for everything.' Tot een paar jaar geleden was het bijvoorbeeld verboden om als man met lang haar rond te lopen, kwam je met te lang haar op het vliegveld dan mocht je kiezen, of rechtsomkeert of ogenblikkelijk naar de kapper. Ik ben benieuwd of men mij in die tijd had toegelaten, want een bezoek aan de kapper zou ondertussen geen overbodige luxe zijn.

Kort voor we aankwamen op onze kampeerplek kreeg ik weer eens een lekke band. Om een uur of vier s'nachts hadden we even geen zin om die te gaan plakken. We zetten onze tent op en vielen als een blok in slaap, wel werden we om de tien minuten wakker door vliegtuigen die door de tent leken te vliegen.
30-03 Reden we s' ochtends langs een kilometers lang fietspad naar het centrum van Sing. We stopten regelmatig om nieuwe soorten op naam te brengen, overigens is de helft van die soorten hier afstammeling van ontsnapte exemplaren.

In het centrum van de stad gingen we op zoek naar Sleepy Sams, een hostel dat ons was aangeraden door een aardige Duitser in Hobart. Ik liep zoekend door het leukste straatje van de stad en zag een zeer sfeervolle veranda waarvan ik dacht 'sow, dat ziet er chill uit'. Direct daarna viel mijn oog op een bordje boven de deur van het achterliggende, eveneens bekoorlijk uitziende huis; Sleepy Sams.
De Duitser had geen woord teveel gezegd en ondertussen zijn we er al niet meer zo zeker van dat we hier uberhaupt nog vertrekken.

De geuren van een overheerlijk ontbijt beginnen hier de internetlounge (zelfs die is sfeervol in Sleepy Sams) binnen te drijven en ik kan ze niet langer weerstaan!

Groeten H & I

• leuk om te lezen by Gerard
    • vlinders end libellen by Ies