Al bijna in Cambodja!

(Monday 3 May 2010) by The big fat frogs
Goedemorgen, middag, avond, of zelfs nacht!

Sinds we voor het laats van ons lieten horen zijn we alweer aardig naar het noorden opgeschoven. Niet omdat we zo hard fietsen, maar vooral omdat we goed zijn geworden in de trein nemen. Vanuit Cerating fietsten we langs de ongerepte oostkust van Maleisie naar de levendige marktplaats Khota Bharu (voorgaande zin lijkt inderdaad teveel op een advertentie voor een semiavontuurlijke reis) en staken daar de grens over naar Thailand. Het zuidoosten van Thailand wordt tegenwoordig afgeraden als vakantiebestemming omdat het er zo nu en dan onrustig is. Wij hebben van die onrust niet veel gemerkt, al reden er hier en daar wel zwaar bewapende hummers rond en waren er wat soldaten in de trein die alles en iedereen nauwlettend in de gaten hielden. De onrust die er die wij dus niet konden bespeuren was niet de reden om de trein te nemen. Die reden was namelijk meer klimatologisch van aard. We willen naar Cambodja voor de regentijd losbarst, omdat tijdens de regentijd verschillende delen van Cambodja waar wij graag heen willen niet te befietsen zijn.

Al in de trein naar Bangkok merkten we dat het eten alleen al een volstrekt terechte reden is om naar Thailand te gaan de prijs en smaak zijn beide zeer aantrekkelijk! In de trein komen continue verkopers van allerlei soorten lekkernijen langs en wij kregen het meestal niet voor elkaar om ze te laten passeren zonder iets te kopen. Met een volle maag kwamen we s'ochtends aan in Bangkok. Waar we twee dagen een beetje rondkijken en onder andere de grootste liggende buddha ter wereld aanschouwden en rondstruinden door China-town. Hannah liet zich door een oud vrouwtje masseren en was daar helemaal van in de wolken. Schijnbaar kon dat ouwe beestje het beter dan ik...

Vanuit Bangkok gingen we naar het Khao Yai NP. Een groot succes op vogel- zoogdieren en reptielengebied. We deden meerdere nachtsafaris. De eerste nacht zagen we door het toedoen van luie gidsen die zo snel mogelijk weer thuis wilden zijn vrijwel niets. Een grote marterachtige (Yellow-throated Marten) vonden ze niet eens genoeg om even te stoppen. Na dit fiasco besloten we samen met twee andere Nederlandse stelletjes een pickup met chauffeur en spotlight te huren voor de volgende avond, dit kost omgerekend 10 euro. Deze avond was een groot succes. Kort voor chauffeur ons oppikte had hij bij een zoutlik een olifant gezien en we reden daar dan ook direct heen. Toen we er langs kwamen zagen we niets, maar nadat we een kilometer verder waren omgedraaid en nog eens zochten zagen we wel degelijk een dikke vette olifantenstier ronddabberen. Voor de duidelijkheid een wilde olifant zien in Azie is even wat zeldzamer dan in bepaalde gebieden in Afrika. Hoewel deze avond al niet meer stuk kon werd hij toch nog beter toen we tegen het einde van de rit een Indische python naast de weg zagen liggen van 3,7 meter lang! Hij lag een beetje te chillen en leek erg rustig. Zo rustig dat we besloten hem eens aan te raken, toen ik dat deed was hij het beu en kroop keihard weg. Deze actie zorgde ervoor dat ik het wereldrecord achteruit springen met zeker een meter heb overtroffen.

Sorry voor abrupt einde, internetcafe blijkt om 22.00u dicht te gaan!

Veel plezier met de giro in Middelburg!